Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Μια νέα εποχή στο last mile delivery φέρνει η DoorDash με το Dot

Η DoorDash, ο αμερικανικός κολοσσός στις υπηρεσίες online παραγγελιών, δοκιμάζει ένα νέο ρομπότ διανομής με το όνομα Dot, φιλοδοξώντας να αλλάξει τον τρόπο που φτάνει το φαγητό και τα μικροδέματα στις πόρτες των πελατών. Η κίνηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι εταιρείες logistics παγκοσμίως αναζητούν τρόπους να μειώσουν το κόστος παράδοσης της “τελευταίας διαδρομής” (last-mile delivery), η οποία παραμένει η πιο δαπανηρή και χρονοβόρα φάση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το Dot κάνει ήδη τις πρώτες του παραδόσεις στη Φοίνιξ της Αριζόνα, σε συνεργασία με τοπικούς δήμους και με περιορισμένο αριθμό πελατών που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα. Αν και πρόκειται για πρώιμο βήμα, η κίνηση της DoorDash σηματοδοτεί την πρόθεση να επενδύσει σοβαρά στην αυτοματοποίηση των παραδόσεων σε αστικές περιοχές.

Πώς είναι το Dot – τεχνικά χαρακτηριστικά

Το Dot θυμίζει μικρό, ηλεκτρικό καροτσάκι delivery με σύγχρονη αισθητική. Σχεδιάστηκε ώστε να κινείται τόσο σε δρόμους χαμηλής ταχύτητας όσο και σε πεζοδρόμια και ποδηλατόδρομους, προσφέροντας ευελιξία στις διαδρομές.

Ηλεκτρική κίνηση: διαθέτει αποσπώμενη μπαταρία που επιτρέπει περίπου έξι ώρες συνεχούς λειτουργίας πριν χρειαστεί αλλαγή.

Ταχύτητα: φτάνει έως τα 20 mph (περίπου 32 χλμ/ώρα), αρκετή για τα περισσότερα προάστια και ήπιους δρόμους.

Χωρητικότητα: μπορεί να μεταφέρει φορτίο έως 30 λίβρες, δηλαδή περίπου 13,5 κιλά, επαρκές για τσάντες φαγητού ή μικρά δέματα.

Συστήματα πλοήγησης: εξοπλίζεται με κάμερες, ραντάρ και αισθητήρες υπερήχων για την ανίχνευση πεζών, ζώων, αυτοκινήτων και εμποδίων.

Συνδεσιμότητα: επικοινωνεί σε πραγματικό χρόνο με την πλατφόρμα της DoorDash, ενώ μπορεί να παρακολουθείται απομακρυσμένα από ανθρώπινο χειριστή σε περίπτωση ανάγκης.

Η επιλογή της αφαιρούμενης μπαταρίας επιτρέπει στη DoorDash να έχει τα ρομπότ σχεδόν συνεχώς στον δρόμο, μειώνοντας τους χρόνους ακινητοποίησης.

Προκλήσεις στον δρόμο

Η μεγαλύτερη δυσκολία για τα ρομπότ διανομής δεν είναι η τεχνολογία του οχήματος, αλλά το πραγματικό αστικό περιβάλλον: πεζοί που κινούνται απρόβλεπτα, πεζοδρόμια με κακοτεχνίες, ποδηλάτες, σκαλοπάτια, κλειστές πόρτες πολυκατοικιών, ζώα, ακόμη και καιρικές συνθήκες που επηρεάζουν την ορατότητα των αισθητήρων.

Τα πρώτα τεστ έδειξαν ότι τα ρομπότ μπορούν να εκτελέσουν αποστολές σε καλά οργανωμένες περιοχές, αλλά αντιμετωπίζουν δυσκολίες όταν καλούνται να παραδώσουν σε κτίρια με σκάλες ή σε δρόμους με πολλά εμπόδια. Παράλληλα, έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου ρομπότ μπλόκαραν πεζόδρομους ή καθυστέρησαν διερχόμενους πεζούς, θέτοντας ζητήματα ασφάλειας και αποδοχής από την τοπική κοινωνία.

Οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις

Η DoorDash ελπίζει ότι το Dot θα μειώσει το κόστος παράδοσης, το οποίο σήμερα βασίζεται σε χιλιάδες οδηγούς-συνεργάτες. Ένα ρομπότ που λειτουργεί πολλές ώρες χωρίς διάλειμμα, με μικρό κόστος φόρτισης, θα μπορούσε θεωρητικά να είναι φθηνότερο. Ωστόσο, το αρχικό κόστος κατασκευής, η συντήρηση και η ανάγκη ανθρώπινης επίβλεψης μειώνουν το πλεονέκτημα.

Υπάρχουν επίσης κοινωνικές αντιδράσεις: ομάδες οδηγών φοβούνται απώλεια θέσεων εργασίας, ενώ πολίτες και φορείς ΑμεΑ ανησυχούν για την ασφάλεια και την προσβασιμότητα στους δημόσιους χώρους. Το πώς θα ισορροπήσει η τεχνολογία με την κοινωνική αποδοχή παραμένει ζητούμενο.

Η στρατηγική της DoorDash

Η εταιρεία προωθεί ένα υβριδικό μοντέλο διανομής, συνδυάζοντας ανθρώπους (dashers), drones και ρομπότ εδάφους. Το Dot προορίζεται να καλύπτει μικρές αποστάσεις σε περιοχές με καλή υποδομή, ώστε οι άνθρωποι να ασχολούνται με πιο σύνθετες ή απομακρυσμένες παραδόσεις.

Η DoorDash δεν έχει αποκαλύψει ακόμη τον ακριβή αριθμό Dot που λειτουργούν ούτε πόσες παραγγελίες ολοκληρώθηκαν μέσω αυτών, δείχνοντας ότι η τεχνολογία βρίσκεται σε φάση πιλοτικής εφαρμογής.

Προοπτικές για την Ελλάδα και την Ευρώπη

Αν και το Dot δοκιμάζεται στις ΗΠΑ, η επιτυχία του θα ανοίξει τον δρόμο για αντίστοιχες εφαρμογές και στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα, το εγχείρημα θα αντιμετωπίσει ιδιαίτερες δυσκολίες: τα στενά πεζοδρόμια, οι συχνές κακοτεχνίες και η έλλειψη κατάλληλων ραμπών θα απαιτήσουν προσαρμογές στον σχεδιασμό. Ωστόσο, σε οργανωμένα κέντρα πόλεων ή κλειστά συγκροτήματα κατοικιών, η ιδέα θα μπορούσε να βρει εφαρμογή, ειδικά σε συνδυασμό με ηλεκτρικά δίκυκλα και hubs διανομής.

Τεχνολογική σημασία

Η ανάπτυξη ρομπότ όπως το Dot δείχνει την τάση προς αυτοματοποίηση του last-mile delivery, ένα πεδίο με τεράστιο κόστος για εταιρείες courier και φαγητού. Παρά τα εμπόδια, οι επενδύσεις συνεχίζονται, καθώς η βελτίωση αισθητήρων, τεχνητής νοημοσύνης και δικτύων 5G υπόσχεται πιο ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι το μέλλον δεν είναι άμεσο, αλλά σε 5-10 χρόνια τα ρομπότ εδάφους ίσως αποτελούν βασικό στοιχείο των αστικών logistics.

Το DoorDash Dot είναι ένα ακόμη βήμα προς την αυτοματοποίηση των παραδόσεων. Η τεχνολογία του δείχνει υποσχέσεις, αλλά ο δρόμος προς την ευρεία αποδοχή είναι γεμάτος προκλήσεις: αστικές υποδομές, κόστος, κοινωνική αποδοχή και νομοθεσία. Αν η DoorDash καταφέρει να τα ξεπεράσει, ίσως δούμε σύντομα έναν στόλο από “Dot” να παραδίδει φαγητό χωρίς οδηγό σε πόλεις των ΗΠΑ και, μελλοντικά, και στην Ευρώπη.

the Kick-ass Multipurpose WordPress Theme

© 2025 Kicker. All Rights Reserved.