Η Waymo, η εταιρεία του ομίλου Alphabet Inc. που προωθεί τα πλήρως αυτόνομα οχήματα, επιλέγει το Λονδίνο ως το πρώτο ευρωπαϊκό σημείο εκκίνησης για το δίκτυο robotaxi της. Ωστόσο η μετάβαση από τις αμερικανικές πόλεις στον ιστό αυτής της παγκόσμιας μητρόπολης δεν θα είναι εύκολη. Το Λονδίνο φέρει μοναδικά χαρακτηριστικά, ιστορικούς δρόμους, έντονη κυκλοφορία, χιλιάδες πεζούς, που δοκιμάζουν τα όρια της αυτοκίνησης χωρίς οδηγό. Παρακάτω αναλύουμε εξειδικευμένα τις έξι μεγάλες προκλήσεις που πρέπει η Waymo να αντιμετωπίσει πριν τα robotaxis γίνουν πραγματικότητα στους δρόμους της βρετανικής πρωτεύουσας.
1. Οδήγηση στην αριστερή πλευρά του δρόμου, με «ιδιότροπες» εξαιρέσεις
Η πρώτη και προφανής διαφορά σε σχέση με τις ΗΠΑ είναι ότι οι Βρετανοί οδηγούν στην αριστερή πλευρά της οδού. Αυτό για ένα σύστημα αυτοκίνησης σημαίνει ότι πρέπει να ανασχεδιαστεί ολόκληρη η λογική του λογισμικού, από πορεία, αλλαγές λωρίδας, έως χρήση διασταυρώσεων. Επιπλέον, στο Λονδίνο υπάρχουν εξαιρέσεις: για παράδειγμα εισόδοι σε ξενοδοχεία ή συγκεκριμένα σημεία απαιτούν να οδηγηθείς δεξιά, πριν επιστρέψεις πάλι αριστερά. Η Waymo ήδη έχει εμπειρία από την Ιαπωνία, όπου επίσης οδηγείται αριστερά, αλλά το Λονδίνο προσθέτει έναν επιπλέον βαθμό πολυπλοκότητας.
2. Στενοί και καμπυλωτοί δρόμοι ιστορικού χαρακτήρα
Το κέντρο του Λονδίνου είναι γεμάτο δρόμους που σχεδιάστηκαν πριν από την εποχή των αυτοκινήτων. Στενά περάσματα, μία λωρίδα κυκλοφορίας, πολλές φορές αναστροφή σε περιορισμένο χώρο, για την Waymo τα robotaxis θα πρέπει να πλοηγούνται με ακρίβεια, χωρίς περιθώρια λάθους. Πέραν αυτού, το robotaxi που χρησιμοποιείται, πιθανώς η ηλεκτρική Jaguar I-Pace της εταιρείας δεν είναι μικρό, γεγονός που προσθέτει δυσκολίες. Η ικανότητα του συστήματος να διαχειρίζεται ακραίες περιπτώσεις όπως τεθλασμένα στενά θα κρίνει πολλά για την επιτυχή εφαρμογή.

3. Κρατήματα οδοστρώματος και λακκούβες
Παρά το γεγονός ότι και πολλές αμερικανικές πόλεις έχουν προβληματικό οδόστρωμα, το Λονδίνο θεωρείται ιδιαίτερα απαιτητικό λόγω της συνδυαστικής συμπίεσης δρόμων και υγρασίας. Οι λακκούβες μπορεί να είναι καλυμμένες από νερό, καθιστώντας δύσκολη την εκτίμηση του βάθους τους από την κάμερα ή το lidar. Για ένα robotaxi, το πλήγμα σε λάσπη ή ρήγμα μπορεί να επηρεάσει τη σταθερότητα και την ασφάλεια της διαδρομής. Η Waymo πρέπει να εκπαιδεύσει το σύστημα αισθητήρων και λογισμικού για αυτά τα «ανυποψίαστα» σημεία.
4. Πολυσύχναστοι πεζόδρομοι και τουρίστες
Με πάνω από 20 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως και πολυσύχναστα σημεία όπως το Westminster, το Big Ben ή το Tower Bridge, η κυκλοφορία πεζών στο Λονδίνο παρουσιάζει προκλήσεις που δεν συναντώνται σε πολλές αμερικανικές πόλεις. Τα robotaxis της Waymo θα πρέπει να προβλέπουν απρόβλεπτες κινήσεις, πεζοί που διασχίζουν ανάμεσα σε κίνηση, ποδηλάτες που αλλάζουν πορεία, τουρίστες που σταματούν ξαφνικά για φωτογραφίες. Ο βαθμός δυσκολίας αυξάνεται καθώς οι αισθητήρες καλούνται να εντοπίσουν και να αντιδράσουν σε πολλές εναλλακτικές συμπεριφορές, ταχύτατα και με συνέπεια.
5. Πολύπλοκα κυκλοφοριακά κομβικά σημεία και αναστροφές
Το Λονδίνο διαθέτει κόμβους όπως ο Seven Dials, με πολλές εξόδους, μονόδρομους και σήματα «no entry». Η σωστή επιλογή λωρίδας ή εξόδου απαιτεί σύστημα που κατανοεί τοπικά σήματα, μετακινήσεις και κοινωνικά σχήματα. Για παράδειγμα, ένα robotaxi πρέπει να αναγνωρίσει ποια έξοδος είναι διαθέσιμη, να διαχειριστεί αναστροφή χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ενώ παράλληλα να αποφύγει λεωφορεία, ποδηλάτες ή ταξί. Η Waymo καλείται να «μεταφέρει» την εμπειρία των grid-based αμερικανικών πόλεων σε ένα ιστορικά ανεπτυγμένο και οργανικά διαμορφωμένο αστικό περιβάλλον.
6. Οι οδηγοί «black-cabs» και η κοινωνική δυναμική
Οι παραδοσιακοί οδηγοί των μαύρων ταξί του Λονδίνου επεκτείνουν την επιρροή τους εδώ και δεκαετίες και γνωρίζουν κάθε στενό δρόμο της πόλης. Πολλοί βλέπουν με σκεπτικισμό την έλευση των robotaxis, θεωρώντας τα απειλή για επαγγελματική θέση και ασφάλεια. Η Waymo θα πρέπει να αντιμετωπίσει όχι μόνο τεχνολογικά και ρυθμιστικά εμπόδια αλλά και κοινωνική αντίδραση. Οι οδηγίες, τα λόμπι και η νομοθετική πίεση από φορείς μπορούν να καθυστερήσουν ή να επηρεάσουν αρνητικά την υλοποίηση.

Τι σημαίνουν αυτές οι προκλήσεις για το ελληνικό κοινό
Για το ελληνικό κοινό, όπου η τεχνολογία των αυτόνομων οχημάτων παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον, η περίπτωση της Waymo στο Λονδίνο λειτουργεί ως τεχνολογικό “εργαστήριο”. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ανοίγουν το χάρτη για το πώς θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αντίστοιχες υπηρεσίες στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη ή άλλες πόλεις με ιδιαίτερη δομή και κυκλοφοριακά ζητήματα. Το γεγονός ότι ακόμη και μια τεχνολογικά προηγμένη εταιρεία δίνει σημασία σε «λακκούβες», πεζούς και στενούς δρόμους, υποδεικνύει ότι η αλλάγη δεν αφορά μόνο hardware και αισθητήρες, αφορά και τον πολιτισμό χρήσης και τα αστικά δεδομένα.
Συμπέρασμα
Η επέκταση της Waymo στο Λονδίνο αποτελεί ορόσημο για την τεχνολογία των robotaxis, όχι μόνο ως πρώτο μεγάλο βήμα στην Ευρώπη αλλά και ως δοκιμασία σε περιβάλλον που θέτει υψηλά στάνταρ. Οι έξι αυτές προκλήσεις: οδήγηση στην αριστερή πλευρά, στενοί δρόμοι, λακκούβες, τουριστική κίνηση, πολύπλοκοι κόμβοι, κοινωνική αντίδραση, δεν είναι εμπόδια μόνο τεχνολογικά αλλά και δομικά, πολιτικά και πολιτιστικά. Η τοποθέτηση του πρώτου διεθνούς δικτύου robotaxis δεν θα γίνει απλώς με τεχνολογία αλλά με προσαρμογή στο τοπικό περιβάλλον.
Η ελληνική πραγματικότητα μπορεί να παρακολουθεί, να αντλήσει μαθήματα και, όταν έρθει η ώρα, να εξάγει συμπεράσματα για το πώς θα διαμορφωθεί η δική της ροή αυτοκίνησης του μέλλοντος.